Kā mandarīni ietekmē veselību?

Mandarīnu smarža un to pārpilnība lielveikalos ļoti daudziem asociējas ar Ziemassvētku tuvošanos. Mandarīni ir lielisks un arī diētisks produkts, kurš uzlabo vielmaiņu un bagātina organismu ar vitamīniem ziemas laikā. Mandarīni satur daudz labu vielu – kalciju, magniju, kāliju, C, A, E, K un B grupas vitamīnus.

Mandarīnu miza satur pektīnvielas un ēteriskās eļļas. Tomēr, ja tos ēd par daudz, var iedzīvoties arī nepatīkamās izjūtās. Šajā rakstā gūsiet noderīgus padomus, kas būtu jāzina par šiem saulainajiem citrusaugļiem, lai saglabātu un uzlabotu veselību.

Mandarīnam ir visas tiesības saukties par galveno Ziemassvētku un Jaunā gada augli. Ne katrs zina, ka mandarīna dzimtene ir Ķīna. Plaši pazīstams mandarīns kļuva tādēļ, ka ir citrusauglis, kas aukstumu spēj izturēt vislabāk.

19.gadsimta sākumā mandarīns nonāca Eiropā, no kurienes sākās tā izplatība pa visu Vidusjūras piekrasti un Melnās jūras, Kaukāza un Azerbaidžānas rajona krastiem.

Mandarīni no dažādām pasaules malām var atšķirties pēc izskata un garšas, bet tie visi ir noderīgi veselībai, ja ēsti ar mēru.

Kā atšķiras no tālienes atvestie augļi

Mandarīnus audzē dažādās pasaules malās. Atkarībā no tā, kur tie auguši, atšķiras gan mandarīnu izskats, gan garša, gan iepakojums veikalā. Oranžos augļus mums ved ne tikai no Spānijas, bet arī no daudzām citām pasaules valstīm.

Viena no valstīm, kur audzē mandarīnus, ir Spānija. No turienes vestajiem augļiem ir salīdzinoši plāna, vidēji koši oranža miziņa. Veikalos tie pieejami gandrīz visu gadu un tos bieži pārdod kopā ar mandarīnu lapām un kādu zara gabaliņu. Uz šiem mandarīniem bieži ir uzlīmētas nelielas etiķetes.

Arī uz mandarīniem no Marokas bieži atrodamas etiķetes. No šīs valsts atvestie augļi ir koši oranžā krāsā, un tiem ir vidēji cieta miza. Veikalos Marokas mandarīni ir pieejami no rudens vidus līdz decembrim vai janvārim.

Mandarīniem no Serbijas ir plāna, gluda un dzeltenīga miza. Uz tās var būt arī zaļi pleķi. Augļiem ir saldi skāba garša, un to sezona sākas novembrī, bet beidzas februārī. Oranžie augļi uz citām zemēm ceļo arī no Turcijas. Tiem ir plāna, oranža miziņa, augļus ir viegli atpazīt pēc neskaitāmajām sēklām katrā daiviņā – vienā daiviņā var būt pat piecas līdz sešas sēkliņas. Turcijas mandarīni ir pieejami ziemā.

Izrādās, ka mandarīni aug arī Ķīnā un Dienvidāfrikā. Mandarīniem no Dienvidāfrikas ir gluda, spīdīga miza spilgtā, piesātināti oranžā krāsā. Tie ir saldi un parasti uz veikaliem aizvesti milzīgās kartona kastēs. Reizēm augļi ir ietīti melnā papīrā. Šie mandarīni ir pieejami visa gada garumā. Ķīnā auguši mandarīni ir gandrīz dzelteni. Tos ir viegli atpazīt, jo parasti pat vienā kastē esošiem mandarīniem ir atšķirīgi izmēri.

Ko vērtīgu satur mandarīns

Viens neliela izmēra mandarīns satur apmēram 40 kaloriju un deviņus gramus ogļhidrātu. Tā kā neliela izmēra mandarīns sver vidēji 70 gramu, to apēdot, tiek uzņemts mazāk kaloriju un ogļhidrātu, nekā tad, ja uzturā tiek lietoti citi augļi. Vienā oranžajā auglī ir apmēram 1,3 grami šķiedrvielu, kas palīdz radīt sāta sajūtu un remdēt izsalkumu. Neliels mandarīns satur arī vairāk nekā septiņus gramus cukura. Protams, mainoties augļa izmēram, mainās arī tajā esošo uzturvielu daudzums – lielākos mandarīnos būs gan vairāk cukura, gan kaloriju.

Mandarīnos ir ļoti daudz C vitamīna, proti, 100 gramos mandarīnu ir 35 miligrami C vitamīna. Bez tam mandarīni ir bagāti ar B grupas vitamīniem, tostarp В1 un В2, vēl šo augļu sastāvā ir Р, К, D vitamīns. Mandarīni satur arī vērtīgo A vitamīnu, kas ir svarīgs acu veselības uzturēšanai. Mandarīnu sulas sastāvā ir kalcijs, magnijs un kālijs.

Mandarīnu ēteriskā eļļa palīdz:

  • pret bezmiegu;

  • mazina bailes;

  • iedarbojas atslābinoši;

  • nomierina, stiprina nervu sistēmu;

  • ārīgi palīdz pret strijām. Var izmantot masāžai.

Cilvēkiem ar kūtru zarnu trakta darbību mandarīni veicina peristaltiku.

Cilvēkam, kurš cieš no pārmērīgas apetītes, pirms ēšanas iesaka lēni nomizot mandarīnu, ieelpojot tā smaržu, tad augli nesteidzoties apēst. Tā būšot vieglāk kontrolēt savu negausību.

Oranžā ir siltuma, mājīguma un radošuma krāsa, tāpēc mandarīnus var veiksmīgi izmantot gan galda, gan telpu noformējumā.

Kas par daudz, tas par skādi

Tomēr, vai mandarīni, kuros ir tik daudz labu vielu, var būt arī kaitīgi? Izrādās, ka var gan. Kā jau ar visu veselīgo - ja pārspīlējam, var rasties problēmas. Primāri gremošanas traktā - pūšanās, caureja, kas var rasties palielinātu šķiedrvielu uzņemšanas dēļ. Otrkārt, var palikt jutīgāki zobi, citrusaugļos esošo skābju dēļ.

Tāpat jāatceras, ka, līdzīgi kā no citiem citrusaugļiem, arī no mandarīniem var būt alerģija.

Turklāt, lai arī augļi it kā ir "nevainīgs" un pat diētisks ēdiens, ar mandarīniem kaloriju skaitītājiem tomēr jābūt uzmanīgiem. Izrādās, ka kilograms mandarīnu nemanāmi piegādās ap 400 kilokalorijas. Ja sadala kilogramu uz visu dienu, tad sanāk 2-3 mandarīni vienā piegājienā, kas nemaz nav daudz.

Mandarīnu miza

Mandarīns ir lielisks un garšīgs auglis, bet arī tā miziņas satur daudz vērtīgu vielu Mandarīna mizā esošie fitoncīdi nāvējoši iedarbojas uz sēnītēm, kā arī dizentēriju un citiem slimības izraisošiem mikroorganismiem.

Mandarīnu miziņu īpašības:
  • izsmalcināta garša, kas tās padara par labu garšvielu dažādiem desertiem;
  • burvīgs aromāts;
  • daudz vitamību, tostarp B1, B2, B3, B6 un B9;
  • bagātas ar minerālvielām: magniju, dzelzi, fosforu, kalciju, kāliju, selēnu un cinku.
Šo un citu vērtigo īpašību dēļ mandarīna miziņas noder vairāku slimību ārstēšanai:
  • Bronhīts. Mandarīnu un tā miziņas bronhīta gadījumā lieto šādi: ieliek pusi mandarīna glāzē ar verdošu ūdeni un ļauj stundu ievilkties. Lieto trīs reizes dienā.

  • Klepus. Mandarīna miziņas palīdz izārstēt klepu: miziņas sasmalcina, sakarsē ūdeni un pārlej sasmalcinātajām miziņām. Atstāj uz nedēļu ievilkties. Lieto pa 20 pilieniem iegūtā šķidruma, pievienojot to glāzei ūdens ēšanās laikā trīs reizes dienā.

  • Aizlikts deguns. Lai atvieglotu elpošanu, ieliek nedaudz miziņu katliņā ar verdošu ūdeni. Ieelpo tvaikus vismaz 10 minūtes. Pēc tam jāatguļas un mierīgi jāatpūšas.
  • Gremošanas traucējumi. Lai uzlabotu gremošanu, sasmalcina kaltētas mandarīna miziņas, iegūstot mandarīna miziņu pulveri. Pulveri pievieno dažādiem ēdieniem, lai novērstu vēdera sāpes un meteorismu.
  • Kāju sēnīte. Kāju sēnīte ir ļoti izplatīta saslimšana, kas veicina arī dažādas infekcijas. Mandarīns var palīdzēt no tās atbrīvoties, ja miziņu uzliksi uz sēnītes skartās vietas.
  • Fizisks spēku izsīkums un miega problēmas. Piecpadsmit minūtes ieelpojot mandarīna aromātu, mazināsies galvassāpes un saspringums.
  • Hipertonija un tahikardija. Pārlej miziņas ar trim litriem ūdens un ļauj uzvārīties. Ļauj atdzist vienu stundu. Nokāš un izmanto vannas sagatavošanai.
  • Vēža profilaksei. Miziņas palīdz cīnīties pret vēzi, jo tajās ir daudz organismam vērtīgu skābju.
  • Aizcietējums. Mandarīns satur 88% ūdens, kas to padara par ideālu līdzekli cīņai pret aizcietējumu un atūdeņošanos.
  • Mazasinība. Mandarīnā ir puse dienas laikā vajadzīgās C vitamīna devas. Šis vitamīns ir īpaši nepieciešams, lai organisms varētu uzsūkt pārtikas produktos esošo dzelzi.
  • Asinsspiediens. Mandarīnā ir barības vielas un minerāli, piemērm, kālijs, kas samazina asinsspiedienu. Tāpēc, ja plāno pārbaudīt asinsspiedienu pie ārsta, pirms tam mandarīnus nevajag ēst vai arī jāinformē par to ārsts!

Vērtējums: 5,00 no 5
Balsis: 1

Kā mandarīni ietekmē veselību?
Vērtējums: 5 no 5
Balsis: 1

Comments are closed.