Kāpēc ne visiem ir lemts kļūt par uzņēmējiem?

Lai arī daudzi cilvēki spēj būt uzņēmīgi un apņēmīgi, ne visiem sanāk no tā gūt finansiālu labumu. Un kas notiks, ja šādi cilvēki kļūs par uzņēmējiem? Mēģināsim saprast - kāpēc ne visiem ir lemts kļūt par uzņēmējiem un vadīt savu biznesu.

Ļoti bieži var sastapt cilvēkus, kuri vēlās veidot savu biznesu, jo viņiem liekās, ka tas ir ļoti ienesīgs un viegls darbs. Kurš gan nevarētu sēdēt birojā, komandēt padotos un skatīties bankas kontā, kurā grozās cipari ar daudzajām nullēm. Un daļa taisnības jau tur ir, jo bizness tik tiešām ir viena no ienesīgākajām nodarbēm pasaulē, kura spēj atnest arī miljonus. Tikai ar sēdēšanu glaunā krēslā tur būs stipri par maz - būs arī smagi jāstrādā. Mēģināsim saprast, kuri ir tie lielākie šķēršļi, kas naļauj cilvēkam kļūt par veiksmīgu uzņēmēju un vadīt savu uzņēmumu.

Ja patīk nekārtība - bizness nav priekš jums!

Kā viens no pirmajiem šķēršļiem ir haoss un nespēja būt konsekventam. Cilvēks, kurš nespēj uzturēt kārtību un pieturēties pie tā, lai šī kārtība tiktu uzturēta, visdrīzāk nespēs būt par labu uzņēmēju. Šis viss slēpjas cilvēka vērtībās un attieksmē. Ja šādu vērtību nav, ja cilvēks nespēj būt atbildīgs pret savu biznesu, tad nekas labs nesanāks. Nesanāks arī tad, ja nebūs uzstādīti konkrēti mēŗki, bez kuriem nav iespējama nekāda uzņēmuma stratēģija. Grūti iedomāties uzņēmēju, kurš neplāno finanšu plūsmu un to, kā tiks gūta peļņa. Darboties haosā un bez jebkāda rīcības plāna, kura pamatā ir kaut kāds mērķis un tā sasniegšana, var tikai tikai neizglītots vai vājprātīgs cilvēks. Kā rāda piemērs no dzīves, tad tie, kuriem ir skaidri mērķi, skaidrs plāns, tie, kuriem nav sveša laika plānošana un budžeta plānošana, kļūst par veiksmīgiem uzņēmējiem.

Par veiksmīgu uzņēmēju nevarēs kļūt arī tad, ja jūs nespēsiet risināt citu problēmas. Piemēram, ja jūs izdomāsiet kaut ko, kas cilvēkiem nepalīdz, visdrīzāk tas viņiem nemaz nebūs nepieciešams. Pie šāda scenārija būs veltīgi izniekots laiks un resursi. Un labi, ja šie resursi nebūs uz kredīta vai darbinieku rēķina. Darbinieki ir gandrīz lielākā vērtība jebkurā biznesā. Ja dēļ jūsu lēmumiem cietīs darbinieki, jūs paliksiet viens un tas būs ātrākais ceļš uz uzņēmuma iznīkšanu. Protams, ir nišas, kur savu biznesu var veidot arī viens pats, taču perspektīvā ir jāplāno arī darbinieki. Dažādu darbu deleģēšana ir ļoti laba prakse. Tas ļauj veltīt savus spēkus citām vajadzībām, pimēram, ideju ģenerēšanai un organizatoriskajiem jautājumiem, kāmēr darbinieks var darīt mazsvarīgus vai laikietilpīgus darbus. Protams, darbinieks var būt arī profesionālis, kurš var veikt sarežģītus darbus, taču jebkurā gadījumā tas ir kā papildus spēks un jauda.

Ko iesākt ar darbiniekiem?

Ja jūs nolemsiet pieņemt darbā darbiniekus, tad ar to būs stipri par maz. Lai pieņemtu darbinieku, ir jabūt skaidram mērķim - ko, kur un kā šīs darbinieks darīs. Nevar pieņemt cilvēku darbā un tikai tad domāt, kādi tam būs pienākumi. Šiem jautājumiem ir jābūt atstrādātiem kā sistēmai, kura strikti nosaka katra pienākumus, atbildību un lietderību. Ir jāsaprot, ka darbiniekam ir jāpalīdz attīstīt uzņēmumus, neradot zaudējumus un liekus šķēršļus mērķu sasniegšanai. Katram ir svaa vieta, tāpēc ir ļoti svarīgi izveidot sistēmu, kurā tiks ielikti tikai atbilstoši speciālisti. Ja par šo visu nav ne mazākās izpratnes, tad uzņēmējdarbībai jūs vēl neesat gatavi.

Vai konkurencei ir liela nozīme?

Ja jūs esiet uzgājuši nišu, kurā nav konkurences, visdrīzāk tā ir niša, kurā nav pieprasījuma -attiecīgi jūsu biznesa plāns visdrīzāk būs nolemts. Lai gan ir arī tādi gadījumi, kuros var teikt, ka būsiet laimējis loterijā. Patiesībā konkurencei ir ļoti liela nozīme, jo katrs no uzņēmējiem cenšas piedāvāt kaut ko labāku un atšķirīgāku. Citiem atkal ir iespēja salīdzināt un izvērtēt savu pieredzi, ieviešot kaut ko jaunu vai mainot veco. Bez konkurentiem nav iespējama attīstība un vairumā gadījumu šādas tukšās nišas noved pie stagnācijas un situācijas, kurā uzrodas pilnīgi jauns koncepts, kuram stagnējošs uzņēmums nav gatavs. Nevajag baidīties no konkurentiem - bieži vien tie var būt labi sabiedrotie, lai attīstītu kvalitāti un augtu vēl augstāk.

Cik liela nozīme ir apgrozāmiem līdzekļiem?

Ļoti liela, lai neteiktu, ka apgrozāmie līdzekļi ir uzņēmējdarbības galvenais procesu nodrošinātājs. Iedomājaties situāciju - jūs esat automašīnas dzinējs, kuram ir nenormāli liela jauda, labas detaļas un iespēja uzņemt milzīgus apgriezinue. Un te pēkšņi jūs konstatējat, ka jums nav eļļas vai degvielas. Tieši tas pats ir ar uzņēmumu un apgrozāmiem līdzekļiem. Ja jums nebūs apgozāmo līdzekļu, jūs nespēsiet organizēt uzņēmuma darbību - tas kādā brīdī tiks paralizēts. Daudzi jaunie uzņēmēji pieļauj rupju kļūdu - plānojot finanšu plūsmu, rūpīgi nesaplāno apgrozāmos līdzekļus. Tas bieži vien noved pie nespējas norēķināties ar partneriem, piegādātājiem un darbiniekiem, kā arī bieži noved pie kredītiem, kas jaunam uzņēmumam ir ļoti liels izaicinājums.

Vai uzņēmums var iztikt bez mārketinga?

Bez mārketinga iztikt būs pagrūti, jo tas sevī iekļauj virkni pasākumu, kuri ļauj gan uzmeklēt savus klientus, gan veidot ar tiem veiksmīgu komunikāciju. Mūsdienās komunikčijai ir liela nozīme, sveišķi jau pateicoties modernajām tehnoloģijām un sociālajiem tīkliem. Uzņēmējam ir jābūt gatavam pieņemt izcaicinājumu uzrunāt savus klientus jebkurā vidē. Tirgzinība jeb mārketings sevī iekļauj ļoti plašu darbību spektru, tāpēc tam mēs veltīsim atsevišķu rakstu, taču būtiskākais, ko vēlamies pateikts, ir tas, ka bez mārketinga jums nebūs klientu. Un, ja jums tie būs, tad visdrīzāk tie nebūs pilnībā apmierināti. Piemrēam, ja jūsu konkurentiem būs samidosās sejas, glīts birojs un skaists iepakojums, bet jums no tā visa tikai pliks produkts, visdrīzāk klienti aizies pie konkurenta.

Ja esi pats gudrākais - paliksi viens!

Bieži nākās sastapties ar cilvēkiem, kuri veidojot savu uzņēmumu, domā, ka viņi ir paši gudrākie, attiecīgi savus darbiniekus viņi meklē segmentā, kurā ir ne tik gudri cilvēki. Tā ir ļoti bēdīga prakse, kura uzņēmumu smacēs ar viena cilvēka ierobežotajām zināšanām un viena ego dominanci. Gudri un veiksmīgi uzņēmēji domā galvenokārt par uzņēmuma attīstību, meklējot sev patiešām noderīgus un gudrus palīgus. Labs uzņēmējs nebaidās no tā, ka viņa darbinieks būs gudrāks par viņu kādā no jomām. Ne visi var būt uzņēmēji, bet daudzi var būt profesionāļi savā jomā. Tieši profesionāļu piesaiste biznesam ir ļoti būtisks faktors visā uzņēmuma nākotnē.

Mūžīgā plānošana kā lielākais šķēršlis uz panākumiem!

Ja esiet no tiem, kas mūžīgi plāno, bet neko nerealizē, uzņēmējdarbība nav priekš jums. Uzņēmējdarbības pamatā ir ātra reaģēšana, lēmumu pieņemšana un ātra rīcība. Kamēr jūs plānosiet, kāds cits jau sāks darīt un sasniegt mērkus. Kamēr jūs plānosiet, var gadīties, ka tirgus ieviesīs korekcijas un jūsu ideja novecos. Protams, plānot var un vajag, taču tam visam jābūt komplektā ar rīcību. Kaut vai pamazām, bet jums ir arī jārīkojas. Piemēram, ja jūs plānojat uzcelt māju, sākumā jūs uztaisat proejktu, kas ir arī darbu uzdevums. Un tālāk jau var sekot pamatu liešana, nevis mūžīgā plānošana - kādā krāsā būs sienas, kādas flīzes tiks ieklātas, kurā istabā dzīvos kaķis, bet kurā suns. Bieži vien cilvēki velta laiku sīkumiem, atliekot nopietnus darbus. Alegorijā par pamatiem ir dziļa jēga, jo pamatiem ir jānosēžas - biznesā tas jums ļaus iegūt plašāku skatu un nelielu pieredzi. Tikai plānojot un sapņojot, jūs neko neiegūsiet un tuvāk saviem mērķiem nenokļūsiet. Nu, ko, šodien ir īstais brīdis sākt.


Vērtējums: 5,00 no 5
Balsis: 1

Kāpēc ne visiem ir lemts kļūt par uzņēmējiem?
Vērtējums: 5 no 5
Balsis: 1

1 komentārs | Komentēt

  1. GAIŠAIS

    Ne visiem ir jākļūst par biznesmeņiem. Ir jāsparot, ka katram ir sava vieta uz šīs pasaules. Laime neslēpjas naudā, laime slēpjas mirkļos, kurus cilvēks prot izbaudīt. Un nav svarīgi, kas esi - sētnieks vai baņķieris, saule visiem viena.

Atstāt komentāru