Kas jāzina, ja vēlies hobiju pārvērst par biznesu?

Tā kā daudziem cilvēkiem ir kāds hobijs un vēlme nopelnīt vairāk, ir tikai dabiski, ka cilvēki mēģina pārvērst savu hobiju par biznesu. Mēģināsim saprast, kas ir tas galvenais, kam būtu jāpievērš uzmanība, ja savu aizraušanos vēlaties pārvērst par naudas pelnīšanu.

Pats pirmais, kas būtu jādara, ja esiet nolēmuši pārvērst hobiju par biznesu, ir jāveic tirgus izpēte, nosakot gan pieprasījumu, gan jau esošo piedāvājumu. Tas, ka jums var sanākt labi adīt vai remontēt automašīnas, vēl nenozīmē, ka šajās nišās ir pietiekami daudz vietas. Cilvēki, kuri vēlas nopelnīt ar savām iemaņām ir ļoti kuplā skaitā, tāpēc ir rūpīgi jāizvērtē, ar ko jūsu produkti vai pakalpojumi būs labāki un, vai ar to varēs nopelnīt. Bieži vien cilvēki aizraujas ar savu entuziasmu un nespēj adekvāti izvērtēt savas iespējas. Ne visas idejas var tikt transformētas pelnošā biznesā, tāpēc nevajag steigties ar uzņemējdarbības sākšanu, ja neesat sagatvojuši rūpīgu biznesa plānu, kuru ir novērtējuši arī kādi pieredzējušāki uzņēmēji vai vienkārši cilvēki ar kritisku skatu no malas. Nekādā gadījumā neņemiet savam biznesam kredītu, ja jums nav gatavs biznesa plāns, jo kredīts biznesa uzsākšanai var izrādīties pa pirmo klupakmeni. Ja uzņēmums vēl tikai top un jums nav nekādu brīvo līdzekļu, kuri ļaus maksāt kredīta maksājumus, steigšanās var novest pie kraha.

Lai nenonāktu sarežģītā situācijā, ir rūpīgi jāizvērtē savas spējas, jo ne vienmēr tas, kas cilvēkam patīk, citu acīs tiek novērtēts. Katram ir sava izpratne par kvalitāti un estētiskumu, tāpēc vadīties pēc principa - ja patīk man, tad patiks visiem, nevajadzētu. Ir jāsaprot, ka hobija transformēšana biznesā ir ļoti nopietns solis, kurā nedrīkst dominēt tikai entuziasms. Ļoti būtiski ir arī apzināties, ka uzņēmējdarbība ir cieši saistīta ar disciplīnu, kas nozīmē, ka būs jāievēro termiņi un citi noteikumi, kurus diktēs uzņēmējdarbība kā tāda. Ja agrāk jums būs bijusi iespēja paslinkot, kaut ko atlikt un vienkārši darboties prieka pēc, tad uzņēmējdarbībā viss būs strikts un pēc plāna. Ja mēģināsiet to apiet, visdrīzāk jūs pazaudēsiet savus klientus un negūsiet pelņu, kas dabīgā veidā jūsu projektu atmetīs atpakaļ hobija līmenī.

Ar kādiem izdevumiem jārēķinās uzsākot biznesu?

Lai arī daudzi no hobijiem ir dārgi un cilvēkam var būt priekšstats par izdevmiem, kurus var radīt biznesa uzsākšana, ir daudz un dažādas nianses, kuras cilvēks var neapzināties. Kā pirmais, ar ko būs jāsaskarās, kad veidosiet savu uzņēmumu, būs uzņēmuma reģistrācija un nodevu apmaksa. Kad uzņēmums būs izveidots, būs jāveido tā zīmols jeb identitāte, kas sevī iekļaus logo, mājas lapu un varbūt pat drukātus reklāmas materiālus. Katra prece vai paklpojums ir jāreklamē, tāpēc bez savas identitātes un reklāmas budžeta iztikt nebus iespējams. Nebūs iespējams iztikt arī bez ražošanas un/vai pakalpojumu sniegšanas vietas, kā arī bez papildus inventāra, aprīkojuma un materiāliem, kas noteikti prasīs jūtamus naudas līdzekļus. Izplānot finanšu plūsmu ir ļoti svarīgi. Ir jāsaprot, ka uzņēmējdarbībā visu nosaka peļņa, tāpēc katram pirkumam un izdevumam jābūt pamatotam. Ja hobija līmenī visu var darīt ar lielu daļu prieka, tad biznesā viss jādara ar lielu daļu peļņas, kura veidosies no pārdomātas finanšu plūsmas.

Kāpēc ir jābūt īpašākam kā citi?

Tā kā jebkurš tirgus ir piesātināts ar visdažādākajiem piedāvājumiem, būt par kaut ko unikālu ir ārkārtīgi grūti. Tomēr uz to ir jāiet un jācenšas panākt, lai jūsu produks vai pakalpojums būtu īpašāks kā citiem. To var panākt gan ar kvalitāti, gan produkta vai pakalpojuma leģendu, gan ar īpašu iepakojumu. Izveidot pievienoto vērtību nav viegli, taču tas nav neiespējami. Pavērojiet savus potenciālos konkurentus, izpētiet līdzīgos piedāvājumus gan Latvijā, gan citās valstīs. Pamēģiniet iejusties savu klientu ādā un paskatīties uz visu no malas - vai tiešām jūsu piedāvājums ir saistošs, emocijas izraisošs un noderīgs? Ja jūs neko tādu nesaskatāt, visdrīzāk nesaskatīs arī citi, tāpēc padomājiet laibi, vai pārvērst savu hobiju par bizneu nav bijis tikai tāds mirkļa vājums, kura pamatā ir veinkārša vēlme nopelnīt vairāk un dzīvot labāk.

Ego un bizness - vai jārod kompromiss?

Lai arī personīgajām ambīcijām biznesā ir liela nozīmē, tas var arī nākt par sliktu. Tā kā klientam ir vienmēr taisnība, tad ir jārēķinās ar to, ka bieži nāksies iziet uz kompromisu un piekāpties savam ego, rīkojoties par labu uzņēmējdarbībai, nevis personīgi sev. Ir jāmāk iziet no savas komforta zonas, kas daudziem cilvēkiem, kuri tikko uzsākuši uzņēmējdarbību, ir ļoti pagrūti. Cilvēku viedokļi ir dažādi, prasības arī var būt dažādas, tāpēc jums būs jāmāk pieņemt vakts, ka visi kienti nebūs vienādi. Vieniem viss patiks un tie raisīs pozitīvas emocijas, bet citiem kaut kas nepatiks un tie spēs pabojāt jums nervus. Šādās situācijās būs svarīgi saglabāt vēsu prātu un rīkoties taktiski, paturot prātā galveno domu - arī no neapmierinātu klientu var apmierināt un gūt no tā peļņu. Nomainot savu hobiju uz biznesu, jūsu galvenais ikdienas darbs būs šī biznesa vadīšana, pieredzes gūšana un sevis pilnveidošana.


Vērtējums: 5,00 no 5
Balsis: 1

Kas jāzina, ja vēlies hobiju pārvērst par biznesu?
Vērtējums: 5 no 5
Balsis: 1

1 komentārs | Komentēt

  1. BEBRS

    Es reiz tā izdarīju, no hobija ielecu biznesā un apķēzījos, jo sapratu, ka bez lielas naudas neko nevar izdarīt. Un kredītus man arī neviens nedeva. Ja esi pliks un nabags, iespēja, ka kļūsi miljonārs ir niecīga.

Atstāt komentāru